محبوبیت بازی های رایانه ای eSports رو به افزایش است، این سرگرمی های کامپیوتری که نوعی ورزش حرفه ای نیز محسوب میگردند آینده ای پر و هیجان را وعده میدهند.
با توسعه بازی های رایانه ای eSports و برگزاری مسابقات این سرگرمی های مدرن، اکنون توجه کشورهای مختلف نیز به این حوزه از سرگرمی جلب گردیده است بطوریکه تلاش ها برای کسب جایگاه در کسب و کارهای مرتبط با این بازیها نشان از آینده ای درخشان در این حوزه دارد. در ادامه این نوشته به تازه ترین گام های رو به جلو از کشورهایی مانند اوکراین، پاکستان و چین خواهیم پرداخت تا کمی بیشتر با آنچه در این حوزه در حال رخ دادن است آشنا شوید.
در همین ارتباط پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات تجاری بیشتر نوشته مرتبط با نگاه ویژه سرمایه گذاران بیزینس های کازینویی به کشورهای هند، امارات و مالزی را نیز مورد مطالعه قرار دهید.
اوکراین
موج جدیدی از مسابقات بازی های رایانه ای eSports در راه است، اینبار اوکراین اعلام کرده که اولین دوره این رقابت ها را بطور رسمی برگزار خواهد کرد.
مسابقات بازی کامپیوتری که به نام eSports شناخته می شوند در سال های اخیر و بخصوص در میان جوانترها محبوبیت زیادی یافته اند. همچنین امکان شرط بندی بر روی پیشبینی نتیجه مسابقه بین بازیکنان و یا تیم ها مختلف هیجان این رقابت ها را چند برابر نموده است.
اولین دوره مسابقات eSports اوکراین
بازی های رایانه ای eSports به تازگی در اوکراین به عنوان یک رشته ورزشی رسمی شناخته شده اند و دارای فدراسیون تخصصی به نام UESF مخفف (Ukraine’s eSports Federation) هستند.
اکنون فدراسیون eSports اوکراین (UESF) اعلام کرده است که اولین دوره رقابت های این رشته ورزشی با همکاری شرکت الدورادو “Eldorado” برگزار خواهد شد. این رقابت ها دارای ۵ مرحله می باشد که در تاریخ ۱۸ ژانویه آغاز و تا ۲۸ مارس ادامه خواهد یافت.
در این مسابقات شرکت برای تمامی بازیکنان از سرتاسر اوکراین آزاد است. علاقمندان می توانند بصورت فردی در این رقابت ها شرکت کننده و سپس در قالب تیم ها ترکیب شوند و یا اینکه در گروه های تیمی با حداکثر ۵ عضور به مسابقه بپیوندند.
نهایتا از میان تمامی شرکت کنندگان ۱۲ تیم برگزیده به مرحله پایانی به نام سوپر لیگ (Super League) راه خواهند یافت که جایزه آن ۲۵۰,۰۰۰ گریونا اوکراین (در حدود ۹,۰۰۰ دلار آمریکا) خواهد بود.
تمامی شرکت کنندگان در این دوره از رقابت ها از سوی فدراسیون UESF جوایزی مانند لباس های دارای لوگوی تیم و پترن هایی مخصوص شبکه های اجتماعی را دریافت خواهند کرد.
۱۲ تیم راه یافته به مرحله پایانی سوپر لیگ ابتدا بصورت لیگ رقابت خواهند کرد و تمام تیم ها با یکدیگر دیدار خواهند داشت، نهایتا از این بین ۶ تیم برتر به دور نهایی که بصورت حذفی برگزار می گردد راه خواهند یافت.
آینده پیش روی شرط بندی در مسابقات eSports
اوکراین در حال حاضر جزء ۱۰ کشور پیشرو در زمینه سرمایه گذاری بر روی ورزش های eSports می باشد.
می توان پیشبینی کرد در سال های آینده حضور ورزش های eSports در سایت های شرطبندی و کازینوهای آنلاین بیش از پیش نمود پیدا کند، رقابت هایی که هم اکنون نیز پیش بینی نتایج آنها در میان علاقمندان به شرطبندی مورد استقبال قرار گرفته است.
رقابت های eSports چه در قالب تیمی و چه بصورت انفرادی در میان نسل جوانتر که با دنیای مجازی و بازی های کامپیوتری آشنایی بیشتری دارند طرفداران پر و پا قرصی دارد که حتی برای حضور در محل برگزاری این رقابت ها حاضر هستند بلیط های گران قیمت تهیه کنند.
پاکستان
مقامات پاکستان بازی های رایانه ای eSports را در لیست رشته های ورزشی قرار دادند، این گامی مهم در ورود این کشور به روند توسعه این ورزش جدید و محبوب می باشد.
هیئت ورزش پاکستان “Pakistan Sports Board” و بنیاد علمی پاکستان “Pakistan Science Foundation” یک تفاهم نامه مشترک در زمینه تدوین قوانین مربوط به بازی های رایانه ای eSports به عنوان یک ورزش را به امضا رساندند.
تدوین قوانین بازی های رایانه ای eSports در پاکستان
موضوع تدوین قوانین بازی های رایانه ای eSports را نخستین بار فواد حسین وزیر فدرال علوم و فناوری پاکستان اعلام کرد، وی با ارسال یه توییت در حساب شخصی خود خطاب به کسانی که به بازی های ویدیویی علاقه مند هستند گفت:
اگر به بازی های ویدیویی علاقه مند هستید آماده شوید، فرصت های جدید در انتظار شما هستند.
فواد حسین – وزیر فدرال علوم و فناوری پاکستان
وی همچنین به سرمایه گذاران و بازیکنان حرفه ای eSports وعده های مبنی بر همکاری و مساعدت داد. فواد حسین گفت این وزارتخانه در حال برنامه ریزی برای تشویق جوانان به دریافت گواهینامه های مربوط به توانایی در بازی های رایانه ای eSports می باشد، تاییدیه هایی که توسط موسسات آموزشی در سراسر کشور پاکستان قابل دریافت خواهد بود.
اولین دوره مسابقات بازی های رایانه eSports پاکستان
علاوه بر این، فواد حسین همچنین از برگزاری اولین مسابقات ملی ورزشی با همکاری Waqar Zaka که بازیکن محبوب و مشهور eSports پاکستان می باشد خبر داد. این سری از مسابقات ورزش های الکترونیک eSports قرار است در ماه مارس آغاز گردد و از اسپانسرهای خصوصی برخوردار خواهد بود تا از پیچیدگی های دریافت بودجه دولتی پیشگیری کند.
قابل توجه است که از زمان پیروزی سومیل حسن بازیکن پاکستانی eSports در مسابقات بین المللی سال ۲۰۱۵ و سلطه ارسلان اش بر مدار بازی تکن “Tekken” در سال ۲۰۱۹ ، پاکستان دارای موفقیت بسیار بالایی در ورزش های eSports در رده بین المللی بوده است.
بازی های رایانه ای eSports در حال تبدیل شدن به یک ورزش جدی
بازی های رایانه ای eSports به سرعت در حال توسعه و پیشرفت است و کشورها تلاش دارند سهم بیشتری از بازار پرسود این کسب و کارها را بدست بیاورند.
همچنین بازی های رایانه ای eSports به عنوان یک ورزش الکترونیک بسیار مورد توجه گروه های سرمایه گذار بوده است، بسیاری از کشورهای در حال توسعه امیدوار هستند با پیوستن به این زمینه تجاری جدید در دنیای ورزش الکترونیک بتوانند سهم خوبی از گردش مالی این حوزه از کسب و کار را بدست بیاورند.
چین
چین در حال سرمایه گذاری در رقابت های بازی کامپیوتری است و به این منظور در حال ساخت استادیوم مخصوص برگزاری مسابقات بازی های رایانه ای eSports می باشد.
مسابقات بازی های رایانه ای eSports از جمله رقابت های بسیار محبوب هستند که بخصوص در میان جوانان علاقمندان بسیاری دارد. همچنین شرط بندی در مسابقات بازی های کامپیوتری eSports از انواع محبوب رشته های ورزشی برای پیش بینی نتایج می باشد.
سرمایه گذاری چین در مسابقات بازی های رایانه ای eSports
این استادیوم ورزشی که مخصوص برگزاری مسابقات بازی های رایانه ی eSports خواهد بود سرمایه گذاری بالغ بر ۵.۸ میلیارد یوان چین (در حدود ۸۹۸.۲ میلیون دلار آمریکا) را در پی خواهد داشت.
مساحت استادیوم ۵۰۰,۰۰۰ متر مربع خواهد بود و زمان تکمیل این پروژه سال ۲۰۲۴ تعیین گردیده است.
این استادیوم که در فضای خود مجهز به هتل محل اقامت بازیکنان و اعضای تیم های eSports می باشد در شانگهای چین قرار دارد و Shanghai International New Cultural and Creative E-sports Center نامگذاری شده است.
از جمله اسپانسرهای این پروژه شرکت SuperGen می باشد که مالکیت تیم eSports به نام Edward Gaming را نیز در اختیار دارد. بنظر می آید در سال های آینده شانگهای به تنهایی کشور چین را به مرکز علاقمندان به بازی های eSports تبدیل کند.
دامنه تجاری رو به گسترش بازی های رایانه ای eSports
سال گذشته شانگهای میزبان مسابقات قهرمان جهان (World Championship) از سری رقابت های بازی های رایانه ای eSports بود که شرکت کنندگان در طول مسابقه های بازی لیگ افسانه ها “League of Legends” به رقابت پرداختند. به گزارش CNBC این رقابت ها بزرگترین رویداد مسابقات بازی های رایانه ای eSports تاکنون بوده است.
بازی های رایانه ای eSports به سرعت در حال رشد است بطوریکه بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Newzoo دامنه تجاری آن در سال ۲۰۲۰ گردش مالی ۱.۱ میلیارد دلاری را رقم زده است. همچنین موسسه Newzoo کشور چین را بزرگترین بازار eSports نامیده است.
همچنین بر اساس گزارش دیگری که توسط موسسه Niko Partners صورت گرفته است، جمعیتی بالغ بر ۷۲۰ میلیون تن در چین به عنوان بازیکن شناخته می شوند که از این میان ۷۰% آنها در بازی های eSports بازی می کنند.