بینگو یک بازی مبتنی بر شانس است که داور اعدادی را به صورت تصادفی اعلام می کند و بازیکنان این اعداد تصادفی را با اعدادی که پیشتر بر روی ماتریس های ۵×۵ چاپ شده است مطابقت می دهند.
درباره بازی بینگو
ممکن است ماتریس ها بر روی کاغذ یا مقوا چاپ شده باشند یا به صورت الکترونیکی نمایش داده شده و مجازا کارت خوانده شوند. در بسیاری از نسخه ها به محض آنکه اولین نفر به نقش (طرح) مشخصی از اعداد تصادفی رسید، بازی خاتمه مییابد.
معمولا برنده باید واژه بینگو را با صدای بلند اعلام کند تا سایر بازیکنان و داور را از برد احتمالی اش با خبر کند سپس داور به بررسی کارت شخص می پردازد تا صحت برد او را تصدیق کند. در صورت تصدیق، جایزه به برنده اختصاص می یابد و دور جدیدی از بازی شروع می شود.
در این نسخه از بینگو، بازیکنان برای به دست آوردن جایزه با یکدیگر رقابت می کنند. نسخه های دیگری از بازی هم وجود دارند که با برانگیختن شور و هیجان مشارکت بازیکنان را افزایش می دهند.
پیدایش بازی بینگو و انواع آن
از زمان اختراع بینگو در سال ۱۹۲۹ تا کنون، این بازی به اشکال متنوعی تکامل یافته و قوانین قمار در هر منطقه، نحوه انجام بازی را قانونمند کرده است.
تقریبا نقش های بیشماری را میتوان برای بازی انتخاب کرد. در برخی از نسخه های بازی تنها لازم است یک عدد را مطابقت داد و در برخی دیگر می بایست کل کارت را پر کرد. حتی نسخه هایی از بازی هم هست که به بازیکنانی که هیچ عددی را مطابقت نداده اند یا به هیچ نقشی نرسیده اند جایزه داده می شود.
نحوه انجام بازی بینگو
معمول ترین کارت های بینگو قطعات مسطحی از مقوا یا کاغذ یک بار مصرف هستند که ۲۵ خانه در ۵ ردیف افقی و ۵ ستون عمودی دارند. هر خانه حاوی یک عدد است. در بازی معمولی از اعداد ۱ تا ۷۵ استفاده میشود. ۵ ستون کارت از چپ به راست با حروف B، I، N، G، و O نامگذاری می شوند.
معمولا خانه وسطی آزاد است و به صورت خودکار پر می شود، همچنین بطور معمول گستره اعدادی که بر روی کارت می آیند توسط هر ستون محدود و مقید می شوند: ستون B فقط حاوی اعداد ۱ تا ۱۵ است، ستون I حاوی اعداد ۱۶ تا ۳۰، ستون N حاوی اعداد ۳۱ تا ۴۵، ستون G حاوی اعداد ۴۶ تا ۶۰، و ستون O حاوی اعداد ۶۱ تا ۷۵ می باشد.
با این تفاصیل تعداد کارت های محتمل بینگو از قرار زیر است:
P(15,5) × P(15,5) × P(15,4) × P(15,5) × P(15,5) = 552,446,474,061,128,648,601,600,000
برنده کسی است که یک ردیف، ستون، یا قطر را پر کند. یک بازیکن حداکثر میتواند ۱۹ خانه را پر کند بی آنکه برنده شود (بدون احتساب خانه آزاد) برای آنکه چنین وضعیتی رخ دهد، باید تنها یک خانه خالی در هر ستون و هر ردیف، و حداقل یک خانه خالی در هر قطر قرار گرفته باشد. مانند مشابه شکل زیر:
نکات بازی بینگو
در برخی از نسخه ها علاوه بر خطوط مستقیم، پر کردن نقش های خاص دیگری نیز میتواند به برد بینجامد. مثلا در شکل بالا، مربع ۲ در ۲ پرشده واقع در گوشه بالا سمت راست را می توان تمبر پستی در نظر گرفت. در نوع دیگری از بازی، پر کردن چهار گوشه به برد منجر می شود.
چندین نقش دیگر هم به برد می انجامند از جمله نقش L که بایستی همه خانه های ستون B و ردیف بالا یا پایین را پر کرد یا همه خانه های ستون O و ردیف بالا یا پایین، از دیگر نقشهای معمول (همهسیاه) است که باید هر ۲۴ خانه و نیز خانه آزاد را پر کرد.