در برخورد با پدیده قمار بسیاری از مسائل مبهم بر محور این سوال کلیدی است که: آیا فرمول مشخصی بر روند کار کازینو حاکم است، و اگر چنین است این رویه چیست.
بارها این جمله را شنیده ایم که شخصی در کازینو همواره خوش شانس است و یا بر عکس قماربازها بطور معول باخت خود را به بدشانسی نسبت می دهند، از آنجایی که قمار و شرطبندی بر مبنای شانس و احتمال است بنابراین این گونه نگرش کاملا طبیعی و حتی تا حدود بسیاری منطقی است. اما شانس و احتمال چگونه در بازی های کازینویی نقش ایفا می کنند؟
جمعی دوستانه را در نظر بگیرید، آنها وارد کازینو می شوند و شرط بندی می کنند و در پایان درست همانند آنچه در ویدئو سرگرم کننده زیر مشاهده می کنید با نتایج متفاوتی کازینو را ترک می کنند! آیا این اتفاق تنها حاصل بازی و استراتزی بکار گرفته شده توسط افراد می باشد و یا این مساله قابل توضیح است؟
نرخ بازپرداخت به بازیکن RTP
درست در اینجاست که می بایست به اهمیت دانستن یک نکته اساسی در باب قماربازی توجه داشت: اصطلاح RTP (مخفف Return to Player) به این معنی بکار می رود که طراحان بازی ها و کازینوها برای مشخص نمودن میزان پرداخت به بازیکنان از تمامی مبالغ بازی شده در دستگاه های بازی درصد و رقمی را در طول یک بازه زمانی در نظر می گیرند.
به عنوان مثال اگر مجموع مبلغ و دفعات بازی شده در یک دستگاه بازی اسلات را بصورت ۱۰۰ دور بازی که در هر دور آن مبلغ شرط ۱$ می باشد در نظر بگیریم و رقم RTP در آن دستگاه ۹۰% باشد بدین معنی است که مبلغی که در میان بازیکنان توزیع می شود ۹۰$ خواهد بود.
مشخصا House Advantage و نرخ بازپرداخت به بازیکن یا همان RTP در بازه های بلند مدت در نظر گرفته می شوند و به همین دلیل همواره توصیه می شود تنها مبلغی که از پیش به منظور باخت در نظر گرفته اید را وارد بازی کنید تا در صورت از دست دادن آن توان جبران داشته باشید.
شاید بتوان به نوعی RTP را نقطه مقابل House Advantage در نظر گرفت بدینصورت که اگر در یک دستگاه بازی House Advantage را ۲۰% در نظر بگیریم میزان RTP می تواند ۸۰% باشد.
معنی این معادله این است که دستگاه در بازه بلند مدت تنظیم شده است که ۲۰% از مجموع مبلغ بازی شده توسط بازکنان را برای کازینو جمع آوری کند و ۸۰% را به بازیکنانی که به بازی می پردازند پرداخت نماید.
همچنین در دستگاه های بازی اصطلاح مرتبط دیگری در این زمینه بکار گرفته می شود که به آن Hit Frequency می گویند و کاربرد آن این است که کازینو می تواند مشخص نماید که مثلا یک دستگاه در طول یک بازه زمانی چند بار می تواند نتایج و ترکیب های موفقت آمیز را بدست بیاورد.
به عنوان مثال اگر یک دستگاه با Hit Frequency معادل ۸% تنظیم شده باشد به این معنا می باشد که دستگاه در دورهای بازی در طی یک بازه زمانی می تواند ۸% نتایج و ترکیب های برنده را بدست بیاورد. هر دستگاه بازی اعم از اسلات ماشین و دستگاه های پوکر ویدئویی بنا بر بازی ای که ارائه می دهد می تواند Hit Frequency متفاوتی داشته باشند.